مطالب سایت

نقش صنایع دستی در حوزه اقتصاد

نقش صنایع دستی در حوزه اقتصاد:
امروزه بیکاری و کمبود فرصتهای شغلی از اصلی ترین معضلات کشور در عرصه ی اقتصادی و اجتماعی می باشد. اگرچه در سال های اخیر پیاده سازی طرح های مختلف اقتصادی در جهت کاهش ضریب بیکاری نتایجی در پی داشته اما نتایج حاصل از این طرح ها، هرگز با اهداف مورد انتظار همخوانی نداشته است‌. بنابراین به نظر می رسد به کارگیری ظرفیت های بالقوه و بومی در راستای سایر طرح های اشتغالزایی، امری اجتناب ناپذیر می باشد.
در این میان عرصه ی صنایع دستی به واسطه ی پشتوانه غنی تاریخی و فرهنگی از نمونه ی چنین ظرفیت هایی به شمار می رود.
از ویژگی های منحصر به فرد این عرصه سهولت آموزش و فراگیری، تامین مواد اولیه در داخل کشور، سادگی تکنیک، قابلیت توسعه در شهر و روستا و صرف حداقل هزینه و سرمایه در مقایسه با سایر طرح های اقتصادی می باشد.
از مهم ترین تاثیرات صنایع دستی در حوزه ی اقتصاد می توان به نقش آن در اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری، افزایش تولید و درآمد ملی(رشد اقتصادی)، افزایش مشارکت اقتصادی زنان و توسعه صادرات اشاره کرد. همچنین حوزه صنایع دستی با صرف حداقل سرمایه و هزینه قادر به خلق آثار چشم نوازی ست که حکایت از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی_اسلامی دارد و می تواند به عنوان سفیری ارزشمند در جهت معرفی این هنر و فرهنگ غنی به دنیا، ایفای نقش کند.
قلم زنی و خاتم کاری اصفهان، ظروف مسی زنجان، سفال و سرامیک لالجینِ همدان، منبت کاری، سوزن دوزی، حصیر بافی، قالی بافی، معرق کاری ، میناکاری سفال و… نمونه هایی از صنایع دستی این مرز و بوم هستند که می توانند از تاثیرگذارترین عوامل توسعه صادرات غیرنفتی کشور به شمار آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.